Zespół Szkolno Przedszkolny w Lelowie

42-235 Lelów
tel. +48 34 355 00 81

e-mail: splelow@poczta.onet.pl

WYCIECZKA DO ŁODZI „ŚLADAMI TOLERANCJI WIELOKULTUROWEJ”

Dnia 22 maja 2015 r. 50 gimnazjalistów pojechało na wycieczkę do Łodzi w nagrodę za zaangażowanie w II Dzień Niemiecki. Wycieczka została sfinansowana ze środków UE w ramach naszego projektu. Przemieszczając się po Łodzi, niemal na każdym kroku uczniowie spotykali ślady wielokulturowej przeszłości tego ośrodka, bowiem po wejściu w roku 1821 w życie aktu zezwalającego na utworzenie na jej terenie osady przemysłowej, do Łodzi zaczęła napływać ludność różnych narodowości. Wiodący wkład w rozwój regionu miały cztery kultury: polska, żydowska, niemiecka i rosyjska, których przedstawiciele, pomimo wielu różnic, potrafili żyć obok siebie i zbudować prężnie działający ośrodek przemysłowy. Liczne fabryki, budowle sakralne, pałace, kamienice i domy robotnicze są pamiątkami czasu burzliwego rozkwitu i tworzą największy w Polsce i bardzo różnorodny zespół dziewiętnastowiecznej architektury. Śladami tej wielokulturowości młodzież zwiedziła:

- Cmentarz Żydowski – jedną z największych tego typu nekropoli w Europie (około 40 ha, ponad 160000 pochowanych) z monumentalnymi grobowcami łódzkich fabrykantów (m.in. Izraela Poznańskiego) i poznała dzieje ludności żydowskiej na tym terenie, dowiedziała się o życiu w Getcie Łódzkim (Litzmannstadt Ghetto, 1940-1944);

- Katedralną Cerkiew Św. Aleksandra Newskiego – Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny, w którym poznała historię kościoła i obrządku prawosławnego;

- Skansen Łódzkiej Architektury Drewnianej oraz Centralne Muzeum Włókiennictwa w dawnej Białej Fabryce (zbudowanej w latach 1835-39 przez Ludwika Geyera), w której uczniowie m.in. zobaczyli i „brali udział” w procesie powstawania tkanin;

- kościół ewangelicko-augsburski św. Mateusza i

- bazylikę archikatedralną św. Stanisława Kostki przy ul. Piotrkowskiej;

- Muzeum Fabryki opisujące dzieje fabryki Izraela Poznańskiego – największego z łódzkich fabrykantów pochodzenia żydowskiego.

Następnie odbył się spacer po centrum kulturalno-rozrywkowo-handlowym Manufaktura zlokalizowanym w zrewitalizowanych obiektach pofabrycznych z końca XIX w. (w dawnej fabryce Izraela Poznańskiego).

Uwieńczeniem wycieczki było obejrzenie sztuki rodzinnej pt. „Zwariować można” w Teatrze Małym w Manufakturze.

Podczas zwiedzania młodzież zobaczyła i dowiedziała się, że dzięki takiej wielonarodowościowej społeczności i wkładowi tak wielu kultur, prosta osada rolnicza stała się znaczącym centrum przemysłu włókienniczego – industrialną metropolią. Łódź końca XIX wieku i początków wieku XX była miastem praktycznie wolnym od ksenofobii, miastem tolerancji, miastem różnych kultur, różnych narodów, które obok siebie żyły.

Dorota Sękala – koordynator projektu Comenius

RELACJA Z WYCIECZKI

Dnia 22 maja 2015 r. pojechałam na wycieczkę do Łodzi razem z innymi koleżankami i kolegami, którzy zaangażowali się w prezentację swoich klas na II Dniu Niemieckim w naszej szkole. O godzinie 7 rano wyjechaliśmy z Lelowa. Do Łodzi dotarliśmy po około trzech godzinach. Pierwszym miejscem, jakie odwiedziliśmy, był cmentarz żydowski, do niedawna największy w Europie. Przewodnik pokazał nam najpierw miejsce, w którym przygotowuje się zwłoki zmarłych do pochówku oraz odprawia obrzędy przed pogrzebaniem. Następnie zaprowadził nas na cmentarz, gdzie zobaczyliśmy m.in. mauzoleum Izraela Poznańskiego. Kolejnym miejscem jakie odwiedziliśmy była Biała Fabryka. Wzięliśmy udział w interaktywnej prezentacji procesu powstawania tkaniny – od zbioru bawełny po koloryzację materiału. Zjedliśmy obiad i pojechaliśmy do prawosławnej cerkwi. Cerkiew była piękna, unosił się w niej ładny zapach. Dowiedzieliśmy się wiele o kościele prawosławnym i mogliśmy zauważyć różnice między nim a rzymskokatolickim. Na koniec wybraliśmy się do „Manufaktury”, czyli dawnej fabryki i budynków z nią związanych. Tam zwiedziliśmy muzeum, zostaliśmy oprowadzeni po placu „Manufaktury”, a później mieliśmy trochę wolnego czasu i mogliśmy spędzić go w galerii handlowej. O 19:15 w Teatrze Małym obejrzeliśmy komediowy spektakl pt. „Zwariować można”, który opowiadał o perypetiach pewnej rodziny. To przedstawienie zakończyło nasz dzień w Łodzi. Byliśmy bardzo zmęczeni po dniu pełnym wrażeń. Późno wróciliśmy do domu. Wycieczka bardzo mi się podobała, spędziłam świetny dzień z moją przyjaciółką i miałam okazję wiele zobaczyć.